Sejarah
Teater Bangsawan
Teater bangsawan merupakan perintis kepada persembahan
drama moden. Namun, ia tidak melibatkan pengunaan skrip berbanding drama moden
kini. Sebagai seorang pelakon, mereka hanya perlu menguasai jalan cerita
sahaja.
Para pelakon bangsawan hanya menuturkan dialog-dialog
secara spontan dan ada kalanya berimprovisasi berdasarkan jalan cerita yang
diberikan pengarah. Apa yang penting dalam pementasan bangsawan adalah keaslian
cerita yang dilakonkan. Kebijaksanaan pelakon berimprovisasi dengan
dialog-dialog sendiri merupakan tarikan utama penonton untuk menonton
pementasan tersebut, selain pelakon yang kacak dan cantik. Sesuatu lakonan
bangsawan dianggap lengkap apabila terdapat unsur lucu dan melodrama selain
daripada unsur-unsur kebenaran sebagai pokok cerita yang bernada serius.
Cerita bangsawan merupakan satu persembahan drama tradisi
yang berkisar tentang kisah-kisah raja-raja yang melibatkan alam kayangan dan
nyata, umpamanya “Jula Juli Bintang Tujuh”. Watak-watak dalam bangsawan biasanya
terdiri daripada pahlawan, putera kacak dan puteri yang cantik, hamba, jin dan
raksaksa.
Sehubungan itu, persembahan melibatkan pengunaan
panggung, teknik lampu mengikut cara barat dan juga menggunakan set saiklorama.
Pada kebiasaannya, tirai-tirai mengandungi tiga hingga tujuh set yang berbeza
seperti tirai istana, hutan, laut, awan, kampung dan gua. Babak dalam bangsawan
juga tidak kurang daripada 20 dan mungkin lebih. Satu yang sangat menarik
tentang bangsawan adalah unsur tasmat yang diselitkan semasa pementasan
bangsawan diadakan, umpamanya bunga api. Ia menjadikan pementasan bangsawan
tidak membosankan dan tidak hambar. Selain itu, ‘extra turn’ atau selingan
tambahan juga terdapat dalam pementasan bangsawan yang berfungsi sebagai
penukar babak supaya pelakon boleh bersedia untuk babak berikutnya selain
merupakan unsur hiburan kepada penonton.
Jika dirujuk dari bahan bacaan ataupun cerita dari
orang-orang lama, para penggiat teater bangsawan dahulu merupakan seorang yang
sangat berkebolehan daripada pelbagai aspek. Mereka mampu berlakon dengan baik
tanpa ada skrip, selain dapat menyanyikan sesuatu lagu dengan merdu sekali.
Nyanyian sebenarnya berfungsi sebagai menzahirkan perasaan berduka lara,
gembira, perkasa dan sebagainya, termasuklah berpantun semasa berlakon.
Terdapat juga pengunaan alat muzik tradisional dan moden seperti piano, biola,
gong, tabla, gendang, drum dan arxodian digunakan untuk mengiringi nyanyian.
Ini disebabkan dalam teater bangsawan terdapat unsur nyanyian, lakonan, muzik dan
juga tarian. Para pelakon juga dikehendaki untuk menari semasa pementasan
berjalan.
Seterusnya, cara pementasan drama tradisi ini adalah
menggunakan ruang pentas iaitu kecil, besar dan panggung yang berbeza.
Pemilihan pengarah untuk membuat pementasan bergantung pada saiz ruang pentas,
set dan props yang digunakan serta jumlah pelakon yang berlakon dalam cerita
tersebut. Jika melibatkan pelakon yang ramai serta mempunyai babak cerita yang
banyak, maka pengarah biasanya akan memilih untuk mementaskan bangsawan
dipanggung.
Para pelakon bangsawan akan memakai kostum tradisional
dan berbeza bergantung pada watak yang dilakonkan dan bentuk cerita yang
dipentaskan. Mereka akan memakai kostum yang indah, berkilauan dan
bergemerlapan. Ditambah lagi dengan tirai pemandangan yang berwarni-warni
menjadikan pementasan bangsawan merupakan teater tradisi yang sangat diminati oleh masyarakat tidak
mengira bangsa mahupun peringkat umur.
Ciri-ciri
Teater Bangsawan
- Mempunyai tujuh latar atau tirai iaitu; hutan, rumah, istana, gua,
taman
bunga, kampung dan jalan kampung. Mempunyai juga tirai agung dan tirai
extra turn.
bunga, kampung dan jalan kampung. Mempunyai juga tirai agung dan tirai
extra turn.
- Memerlukan bantuan (side wing) sebing iaitu pemidang pipih untuk
bahagian
tepi kiri dan kanan pentas.
tepi kiri dan kanan pentas.
- Menggunakan bahasa klasik, bahasa istana.
- Mempunyai extra turn.
- Taukeh panggung
- Pemuzik
- Unsur-unsur Tasmat (kesan khas)
Fungsi Teater Bangsawan
Cerita rakyat juga mempunyai fungsi sebagai penggalang rasa kesetiakawanan diantara warga masyarakat yang menjadi pemilik cerita rakyat tersebut. Fungsi lain lagi dari cerita rakyat adalah sebagai pengokoh nilai-nilai sosial budaya yang berlaku
dalam masyarakat. Dalam cerita rakyat terkadang ajaran-ajaran etika dan moral boleh digunakan sebagai pedoman bagi masyarakat. Di samping itu di dalamnya juga terdapat larangan dan pantangan yang perlu dielakkan. Cerita rakyat bagi warga masyarakat pendukungnya boleh menjadi tuntunan tingkah laku dalam pergaulan sosial.
Contoh-contoh Cerita Bangsawan
-Butuh Sukarelawan
-Manusia Satu Kata
-Pak Serkah
-Teman Baik yang
Khianat
-Lagenda Gunung Batu
Sapu
-Si Buta dan Si Bukung
-Anak Pipit Dan Kera
-Hj.Yustan Ajiddin
-Jampang
-Datu Kalaka
-Lagenda Telaga
Bidadari
-Ular Dandaung
-Si Angkri Jagoran
Pasar Ikan
-Pageran Sarif
-Asal Usul Kota
Banjamasin
-Raja Yang Meredam
Kekacauan Dunia
-Hikayat Bunga Kemuning
-Keris Menjadi Saksi
-Puteri Saadong
-Melati Pujaan Tumasek
Tokoh Bangsawan
Abu Muhammad Adnan
Abu Muhammad Adnan meninggal dunia tahun 1926, memang sepatutnya diperhatikan karena perannya dalam kesenian dan kebudayaan pada waktu dulu. Nama pena Abu Muhammad Adnan itu dipakainya dengan penuh kasih karena bersempena dengan nama anak sulungnya yang meninggal pada usia yang sangat muda.
Ia bukanlah seorang yang banyak terlibat dalam urusan Wayang Bangsawan. Akan tetapi, sebagai seniman (pelukis, pematung, dan pengarang) di samping sebagai seorang pejabat di Mahkamah Kerajaan, ia sering diminta oleh kumpulan Wayang Bangsawan di istana untuk memberikan bahan-bahan cerita dan memberikan saran utnuk dekorasi. Dalam simpanan Yayasan Indera Sakti Pulau Penyengat ada contoh-contoh gambar (dengan pensil) yang dibuat oleh Abu Muhammad Adnan untuk model tata busana para pelakon Wayang Bangsawan untuk cerita-cerita tertentu mulai dari raja, menteri, penjahat, orang asing, jin sampai khadam.
Abu Muhammad Adnan (di tempat tinggalnya) lebih dikenal dengan nama Engku Haji Lah (nama sebenarnya Raja Haji Abdullah) juga mengarang buku pelajaran Bahasa Melayu Riau seperti (1) Pembuka Lidah dengan Teladan Umpama yang mudah, (2) Penolong bagi yang Menuntut akan Pengetahuan yang Patut, dan (3) Pembukaan bagi yang Berkehendak dengan Huraian yang Pandak. Kesempatan memberikan pelajaran bahasa itu dipakai dengan memberikan bahan-bahan cerita kepada kelompok Wayang Bangsawan istana yang memerlukan bantuannya dalam banyak hal. Karena bacaanya yang luas (perpustakaan pribadinya berisi buku-buku berbahasa Arab, Perancis, dan Melayu) pada pelbagai kesempatan, baik yang ia tuliskan dalam buku-buku karangan dan buku-buku hasil terjemahannya. Tersebutlah sekalimat ungkapan beliau yang berbunyi: “Apabila diarahkan dengan jitu, al-khayalan akan merangsang pikiran sehingga hasilnya pun akan menjadi berfaedah, bermanfaat, bermakna”.
Di antara tokoh-tokoh dalam cerita Wayang Bangsawan tampaknya penokohan Jin dan Khadam merupakan tokoh-tokoh yang paling melekat dalam ingatan penonton. Ini dibuktikan dengan melekatnya nama panggung kepada seseorang yang pernah memainkan peranan Jin dan Khadam sehingga terdapat nama orang-orang seperti Raja Mamud Jin, Mat Tahir Jin, Pak Usin Kadam dan sebagainya. Nama panggung seorang pemeran senantiasa lebih dirasakan akrab jika dibandingkan dengan pemakaian nama kelahiran.
Abu Muhammad Adnan meninggal dunia tahun 1926, memang sepatutnya diperhatikan karena perannya dalam kesenian dan kebudayaan pada waktu dulu. Nama pena Abu Muhammad Adnan itu dipakainya dengan penuh kasih karena bersempena dengan nama anak sulungnya yang meninggal pada usia yang sangat muda.
Ia bukanlah seorang yang banyak terlibat dalam urusan Wayang Bangsawan. Akan tetapi, sebagai seniman (pelukis, pematung, dan pengarang) di samping sebagai seorang pejabat di Mahkamah Kerajaan, ia sering diminta oleh kumpulan Wayang Bangsawan di istana untuk memberikan bahan-bahan cerita dan memberikan saran utnuk dekorasi. Dalam simpanan Yayasan Indera Sakti Pulau Penyengat ada contoh-contoh gambar (dengan pensil) yang dibuat oleh Abu Muhammad Adnan untuk model tata busana para pelakon Wayang Bangsawan untuk cerita-cerita tertentu mulai dari raja, menteri, penjahat, orang asing, jin sampai khadam.
Abu Muhammad Adnan (di tempat tinggalnya) lebih dikenal dengan nama Engku Haji Lah (nama sebenarnya Raja Haji Abdullah) juga mengarang buku pelajaran Bahasa Melayu Riau seperti (1) Pembuka Lidah dengan Teladan Umpama yang mudah, (2) Penolong bagi yang Menuntut akan Pengetahuan yang Patut, dan (3) Pembukaan bagi yang Berkehendak dengan Huraian yang Pandak. Kesempatan memberikan pelajaran bahasa itu dipakai dengan memberikan bahan-bahan cerita kepada kelompok Wayang Bangsawan istana yang memerlukan bantuannya dalam banyak hal. Karena bacaanya yang luas (perpustakaan pribadinya berisi buku-buku berbahasa Arab, Perancis, dan Melayu) pada pelbagai kesempatan, baik yang ia tuliskan dalam buku-buku karangan dan buku-buku hasil terjemahannya. Tersebutlah sekalimat ungkapan beliau yang berbunyi: “Apabila diarahkan dengan jitu, al-khayalan akan merangsang pikiran sehingga hasilnya pun akan menjadi berfaedah, bermanfaat, bermakna”.
Di antara tokoh-tokoh dalam cerita Wayang Bangsawan tampaknya penokohan Jin dan Khadam merupakan tokoh-tokoh yang paling melekat dalam ingatan penonton. Ini dibuktikan dengan melekatnya nama panggung kepada seseorang yang pernah memainkan peranan Jin dan Khadam sehingga terdapat nama orang-orang seperti Raja Mamud Jin, Mat Tahir Jin, Pak Usin Kadam dan sebagainya. Nama panggung seorang pemeran senantiasa lebih dirasakan akrab jika dibandingkan dengan pemakaian nama kelahiran.
Kumpulan Bangsawan

NORLIZA
Rofli (tujuh dari kanan) bersama wakil-wakil kumpulan bangsawan yang akan
mementaskan bangsawan di Panggung Bandaraya, Kuala Lumpur sepanjang tahun ini.
BANGSAWAN merupakan salah satu seni persembahan pentas
tradisional Melayu yang seolah-olah dilupakan oleh pihak penganjur termasuklah
kalangan generasi muda hari ini.
Contohnya, cuma sebulan sekali pementasan bangsawan
diadakan di Kuala Lumpur iaitu di Panggung Bandaraya anjuran Jabatan Kebudayaan
dan Kesenian Negara (JKKN).
Meskipun bangsawan kurang dipentaskan namun JKKN boleh
berbangga kerana inisiatif agensi kerajaan itu mendapat sambutan positif para
penonton selepas ia dianjurkan sejak 2006.
Menurut Ketua Pengarah JKKN, Datuk Norliza Rofli,
menerusi program Semarak Bangsawan itu, tahun ini menyaksikan bilangan
penonton seramai 10,416 sewaktu ia diadakan tahun lalu.
"Pada tahun 2006 sebanyak 27 pementasan telah
diadakan di Panggung Bandaraya di mana keseluruhan penonton yang datang
menyaksikannya cuma 2,694 orang sahaja.
"Jumlah itu semakin meningkat iaitu seramai 8,270
pada 2007, 9,321 (2009) dan 10,416 (2010). Jumlah tahun lalu menunjukkan
peningkatan 386.4 peratus berbanding 2006.
"Sehubungan itu, kami jangkakan bilangan penonton
akan bertambah pada tahun ini," katanya pada pelancaran Siri Semarak Bangsawan 2011 baru-baru ini.
Pada pelancaran program di Panggung Bandaraya yang
mendapat kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu, beliau turut
mengumumkan senarai pementasan di situ.
Antaranya pementasan bangsawan Tasik Dayang pada 22 hingga 24 April ini, Mestika Bumi (20 - 22 Mei), Alang Buana (10 - 12 Jun) dan Hikayat Malim Deman (23 - 25 September ini).
Jelas Norliza, bagi memastikan pementasan bangsawan tidak
pupus, JKKN telah mengadakan pementasan secara berjadual dengan memberi
sokongan kepada syarikat produksi terbabit.
"JKKN contohnya, telah pun mengenal pasti 10
kumpulan bangsawan seluruh negara bagi mementaskan bangsawan di Panggung
Bandaraya sepanjang tahun ini.
"Secara keseluruhannya terdapat 10 pementasan
bangsawan akan diadakan di panggung ini di mana JKKN akan memberi sokongan dan
bantuan bagi menjayakan pementasan tersebut," ujarnya.
Beliau yang turut menyaksikan pementasan bangsawan Siti Zubaidah arahan Khusairy Mahyuddin turut
mengumumkan 10 kumpulan bangsawan yang akan menjayakan program itu.
Antaranya ialah Persatuan Bangsawan Bintang Timur,
Kumpulan Kreatif Utama Budaya Anak Seni, Persatuan Karyawan Negeri Sembilan dan
Persatuan Anak Seni Pendidikan Kelantan.
Ekoran sambutan menggalakkan, persembahan bangsawan yang
sebelum itu diadakan percuma, katanya terpaksa dikenakan bayaran RM5 bagi
menyaksikan setiap pementasan tersebut.
"Peningkatan jumlah penonton memaksa JKKN mengenakan
tiket RM5 kepada penonton bagi memastikan kualiti tempat dan persembahan
pementasan ini dapat ditingkatkan," jelasnya.
Penghargaan
Assalamualaikum
Bersyukur kehadrat Illahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat juga saya menyiapkan folio saya yang telah diusahakan selama ini yang bertajuk “Teater Bangsawan”. Folio yang ini amat penting buat saya memandangkan perkara ini merupakan sebahagian daripada kerja kursus seni.Sekalung penghargaan untuk jurulatih seni saya Siska Nadiah Binti Abdul Aziz kerana memberikan tunjuk ajar kepada saya sepanjang saya menyiapkan folio ini. Selain itu, saya juga sangat menghargai jasa jurulatih seni muzik saya kerana memberikan bimbingan, dan nasihat yang amat berguna untuk folio saya serta membantu saya dari semasa saya susah dan senang. Jasa beliau yang akan saya kenang ke akhir hayat.Seterusnya, terima kasih juga kepada ibu bapa saya kerana memberikan sokongan dan dorongan
kepada saya sepanjang folio ini disiapkan. Terima kasih yang tidak terhingga juga saya ucapkan kerana memberikan saya bantuan dari segi kewangan.Tidak lupa juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang sama-sama berhempas pulas dalam
menyempurnakan folio masing-masing..
Bersyukur kehadrat Illahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat juga saya menyiapkan folio saya yang telah diusahakan selama ini yang bertajuk “Teater Bangsawan”. Folio yang ini amat penting buat saya memandangkan perkara ini merupakan sebahagian daripada kerja kursus seni.Sekalung penghargaan untuk jurulatih seni saya Siska Nadiah Binti Abdul Aziz kerana memberikan tunjuk ajar kepada saya sepanjang saya menyiapkan folio ini. Selain itu, saya juga sangat menghargai jasa jurulatih seni muzik saya kerana memberikan bimbingan, dan nasihat yang amat berguna untuk folio saya serta membantu saya dari semasa saya susah dan senang. Jasa beliau yang akan saya kenang ke akhir hayat.Seterusnya, terima kasih juga kepada ibu bapa saya kerana memberikan sokongan dan dorongan
kepada saya sepanjang folio ini disiapkan. Terima kasih yang tidak terhingga juga saya ucapkan kerana memberikan saya bantuan dari segi kewangan.Tidak lupa juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang sama-sama berhempas pulas dalam
menyempurnakan folio masing-masing..
Pengenalan
Bangsawan merujuk kepada satu
pementasan teater tradisional yang menekankan gaya bahasa dan cara percakapan
dan juga gerak laku yang stailaiz dan lain dari teater moden yang lebih
berbentuk kepada realisme.
Isi Kandungan
1.0
Penghargaan
2.0
Pengenalan
3.0
Isi-isi
3.1
Sejarah
Teater Bangsawan
3.2
Ciri-ciri
Bangsawan
3.3
Fungsi Bangsawan
3.4
Tokoh Bangsawan
3.5
Kumpulan
Bangsawan
Wynn Casino, Las Vegas (MapYRO)
BalasPadamFind out what's 경기도 출장샵 popular at Wynn Casino, Las Vegas (MapYRO). 10000000 하남 출장안마 South Las 거제 출장샵 Vegas Blvd, 강릉 출장안마 Las 구미 출장마사지 Vegas, NV 89109, US.